zaterdag 1 december 2012

Beleggingshypotheek – van Nederlandse aandelen naar obligaties?



Met het aflossen van mijn hypotheek richt ik mij op het aflossingsvrij deel. Er is een grote kans dat het aflossingvrij deel van mijn hypotheek op einddatum toch groter is dan vooraf verwacht. Mijn beleggingshypotheek heeft namelijk niet het beoogde rendement gerealiseerd over de afgelopen jaren.

De AEX stond gisteren op de hoogste stand van 2012. Ondanks alle economische onzekerheden in Europa en de rest van de wereld blijven de koersen stabiel en zelf licht stijgend. De economische ellende in de wereld is mogelijk al verwerkt in de koersen. Wat de toekomst gaat brengen? Ik durf het niet te zeggen.

In mijn beleggingshypotheek beleg ik het grootste deel van de premie in Nederlandse aandelen. Achteraf gezien was beleggen niet de juiste keuze, maar ik heb nog ruim twintig jaar de tijd om rendement te maken. Ik zou de beleggingen nu om kunnen zetten naar veiligere obligaties, maar dan ga ik verlies incasseren. Hoogst waarschijnlijk gaan de beurskoersen op termijn weer sterk stijgen.

Ik blijf in de Nederlandse aandelen zitten. Vanaf het moment dat ik ongeveer vijf jaar voor de einddatum zit, kies ik voor obligaties. Een dip in de laatste jaren kan ik namelijk niet meer herstellen.

1 opmerking:

  1. Ik zit ook in de Nederlandse aandelen. Ik maak me vooralsnog geen zorgen, als de AEX weer op 700 + komt over 10 jaar vind ik het helemaal top!

    BeantwoordenVerwijderen