donderdag 6 december 2012

Hypotheekrente voor een korte periode vastzetten



Voor het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek heb ik in het verleden gekozen voor een lange rentevast periode. Achteraf gezien is dit een extra zekerheid waar ik flink voor moet betalen.

In 2004 heb ik mijn hypotheek afgesloten. De hypotheekrente was in de tijd al laag en de opvolgende jaren is de hypotheekrente ook laag gebleven. Indien ik ervoor gekozen had om de hypotheekrente niet voor 20 jaar vast te zetten maar bijvoorbeeld 5 jaar, had ik mijzelf 1 tot 1,5 procent aan hypotheekrente kunnen besparen.

Aan de andere kant is het niet onverstandig om zekerheid in te kopen. Andere delen van mijn hypotheek zijn telkens vastgezet voor een aantal jaren, dus heb ik ook geprofiteerd van de lage rentestanden in de afgelopen jaren.

De huiseigenaren die telkens de hypotheekrente variabel houden of voor een korte periode vastzetten, zijn financieel het beste uit. Ze hebben kunnen profiteren van lage hypotheekrente en ze kunnen anticiperen op ontwikkelingen van de rentestanden. Zodra de rente gaat stijgen, kan er alsnog gekozen worden voor een langere rentevast periode.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten