zaterdag 22 december 2012

Spaarrente 2,5% - hypotheekrente 5,7%



Mijn spaarrekening levert 2,5% spaarrente op. Dat is de hoogste spaarrente op een spaarrekening zonder beperkingen op dit moment. Mijn hypotheekrente bedraagt 5,7% over het aflossingsvrij deel. Met andere woorden het kan uit om spaargeld te gebruiken om af te lossen.

Mijn besluit om mijn aflossingsvrije hypotheek af te lossen moet ik vaak verdedigen. Veel mensen blijven ook tegenwoordig nog zeggen dat tussentijds extra aflossen op de aflossingsvrije hypotheek onverstandig is. Hierdoor wordt het fiscaal voordeel inderdaad kleiner, maar voor mij kan het zeker uit.

In 2012 heb ik €14.000 afbetaald op mijn hypotheek. Dit heeft mij een maandelijkse besparing opgeleverd van €14.000 x 5,7% = €798 / 12 = €66,50. Dit is een bruto besparing. Netto bedraagt de besparing: €38,57.

Indien ik het bedrag niet had afbetaald zou ik aan spaarrente ontvangen: €14.000 x 2,5% = €350 / 12 = €29,17. De eventuele vermogensrendementsheffing heb ik buiten beschouwing gelaten.

Hierbij moet ik wel aantekenen dat bovenstaande berekening gebaseerd is op een momentopname. Stel, u moet nu 5% hypotheekrente betalen en de hypotheekrente staat nog voor 15 jaren vast. Zodra de spaarrentes weer gaan stijgen, kan de situatie weer ontstaan dat het voordeliger is om te sparen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten