maandag 29 april 2013

Duur huren of goedkoop kopen?



Deskundigen verwachten in 2014 een stagnering van de huizenprijzen. Voor 2013 wordt nog een daling van de huizenprijzen verwacht, maar er zitten betere tijden aan te komen.

Als u moet beslissen om te gaan huren of kopen, neemt u ook mee in de overweging wat de huizenprijzen gaat doen de komende jaren. Helaas kan er niet met zekerheid worden gezegd of de huizenprijzen gaan stijgen of juist dalen. Door de sterke daling van de huizenprijzen in de afgelopen vijf jaren, zijn de koophuizen 20% tot 25% goedkoper geworden. Naar mijn mening is het nu aantrekkelijker om te kopen in plaats van huren.

Indien ik op dit moment een huis zou huren, zou ik nu de kans grijpen om een huis te kopen. Het probleem is dat ik in mijn huidige financiƫle situatie geen hypotheek zou kunnen krijgen. Ik werk parttime als financieel adviseur met een tijdelijk contract en ik verdien daarnaast geld als blogger/financieel redacteur. Banken kunnen onvoldoende zekerheden putten uit mijn inkomenspositie. Mijn tijdelijk contract gaat mogelijk niet verlengd worden en mijn freelance werkzaamheden zullen niet worden meegenomen omdat ze te grillig zijn.

De strikte normen van banken zijn op dit moment een groot probleem voor de huizenmarkt. Mijn huis staat onder water, maar ik ben blij dat ik een koophuis heb en geen te dure huurhuis waarvan de huur jaarlijks in de maand juli stijgt.

Volg mij op Twitter!

4 opmerkingen:

  1. indien iemand regelmatig verhuist (kosten koper etc), geen/minder onderhoudskosten wil, geen eigenaarslasten, geen risico op waardedaling, geen risico met 2e huizen te zitten als de verkoop niet wil vlotten...huren is niet per definitie een slechte keuze, maar afhankelijk van persoonlijke omstandigheden.
    Een huis zien als belegging is met geleend geld een slechte keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een koophuis is niet perse een belegging in de zin van dat je ervan uit gaat dat het je winst oplevert. Wel is het minder het gevoel van geld "weg gooien" aan huur. Ik betaal mijn hypotheek als huur en verlies daar niets aan. Zelfs als mijn huis minder opbrengt, heb ik toch minder uit gegeven dan alleen de huur. Ik ga ook niet uit van winst; maar kan wel mijn maandelijkse lasten naar beneden brengen, wat in een huurhuis niet lukt. Natuurlijk is het een persoonlijke keuze en moet je rekening houden met omstandigheden, maar voor mij is kopen toch ook iets beter dan huren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Voor 2013 wordt nog een daling van de huizenprijzen verwacht, maar er zitten betere tijden aan te komen. "

    Hogere prijzen = betere tijden? Enkel voor huizenbezitters. Hogere prijzen betekent voor starters en toekomstige generaties immers hogere hypotheken. Hogere schulden zou ik zeker niet beter noemen. Het is dus maar net door wiens bril je kijkt, en dus is die opmerking te kort door te bocht.

    Daarnaast zijn hogere prijzen ook lang niet voor alle huizenbezitters gunstig. Wil je bijvoorbeeld doorstromen naar een grotere woning, dan wordt het bij te betalen prijsverschil bij stijgende prijzen in absolute euro's ook groter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik probeer mijn huis in zuid Limburg al een tijdje te verkopen maar dat gaat helaas niet meer zo makkelijk. ik ga snel opzoek naar een goede makelaar die mij hierbij kan helpen

    BeantwoordenVerwijderen