zaterdag 31 augustus 2013

Huis verhuren zonder toestemming van de bank



Steeds meer huiseigenaren die hun huis niet kunnen verkopen gaan het verhuren. Op deze manier kan het financieel leed verkleind worden, maar let op. U moet vooraf toestemming van de bank vragen.

Op de blog van Makelaarsland kwam ik een voorbeeld tegen waar duidelijk uit blijkt dat er gevaren kleven aan het verhuren zonder toestemming van de hypotheekbank. Het ging om een in 2005 gekocht huis met een hypotheek van €112.932 bij de SNS Bank. In de hypotheekakte is een huurbeding opgenomen. Hierin staat dat het huis niet verhuurd mag worden zonder toestemming van de bank. Bij overtreding van het beding is de hypotheek gelijk opeisbaar. De betreffende huiseigenaren hebben een nota van €112.932 thuisgestuurd gekregen met het verzoek om het bedrag binnen 14 dagen over te maken aan de SNS Bank.

Volgens de rechtbank is de SNS Bank gerechtigd om het bedrag in één keer op te eisen.

Hieruit blijkt dat er voorzichtig moet worden omgegaan met het verhuren van de eigen woning met daarop een hypotheek. Verhuurt u uw huis zonder toestemming van de bank? Ga alsnog in gesprek met de bank en zorg ervoor dat u toestemming krijgt om te verhuren. Verzoek wel om een schriftelijke bevestiging om discussie in de toekomst te voorkomen.

2 opmerkingen:

  1. Poeh, da's schrikken! Ik ken mensen in mijn directe omgeving die een huis hebben gehuurd van familie-leden. Inmiddels hebben ze dat huis van hen overgekocht, maar schrik er best van wat een risico die mensen hebben genomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, ik ben van mening dat wanneer men een huis wilt gaan kopen. Dat elke 'Exit-plan' besproken moet worden een hypotheekadviseur om dit zaken te verkomen. Ik moet er niet aan denken dat mij z'n nota wordt gestuurd. In principe wens ik dit voor niemand.

    BeantwoordenVerwijderen