woensdag 14 augustus 2013

Levensverzekering afkopen voor aflossing hypotheek



Volgens het Financieel Dagblad is de politiek met plannen bezig om de opgebouwde vermogen in een kapitaalverzekering in te kunnen zetten om de hypotheek extra af te lossen.

Op het eerste oog lijkt dit een goed plan, maar er komen nog veel vragen bij mij op. De belangrijkste vraag is in hoeverre banken hieraan mee gaan werken? Kan ik mijn beleggingsverzekering bij Centraal Beheer afkopen en de waarde gebruiken om extra af te lossen? In principe is mijn beleggingshypotheek na de afkoop van mijn beleggingsverzekering een aflossingsvrije hypotheek geworden.

Een groep van fiscalisten is het voorstel aan het uitwerken. Mogelijk gaan de plannen al gepresenteerd worden op Prinsjesdag.

Als wij massaal de waarde in onze levensverzekeringen gaan gebruiken om de hypotheek extra af te lossen, zou dat goed zijn voor de torenhoge Nederlandse hypotheekschuld. Het zal de schatkist ook een grote besparing opleveren, maar of de huiseigenaar hier ook bij gebaat is op lange termijn zal nog maar de vraag zijn. Het vermogen nu besteden heeft uiteraard wel weer invloed op het wel of niet kunnen aflossen van de hypotheekschuld op de einddatum.

Laten wij geen voorbarige conclusies gaan trekken en de plannen afwachten.

4 opmerkingen:

  1. Natuurlijk kan je afkopen en dat is precies wat ik gedaan heb met mijn spaarhypotheek. En meteen omgezet naar lineair met een kortere looptijd.

    Geloof het of niet, maar ondanks de extra belasting vanwege de afkoop kwam het voor mij netto-contant beter uit na berekening en los ik nu minimaal 5% per jaar op de hoofdsom af (en meer want ik wil de hypotheek zo snel mogelijk cancellen).

    Gewoon eens narekenen zou ik zeggen!

    Wel een beetje zuur dat ik belasting moest betalen vanwege de omzetting van de hypotheek en dat anderen dat straks wellicht zonder extra aanslag kunnen doen.

    Het zou goed zijn voor de hypotheeknemers, de banken en de overheid als er op dit manier afgelost zou worden en ik vraag me al een tijdje af waarom de overheid dit zou moeten 'bestraffen' met een extra belastingheffing omdat je die 15 of 20 jaar niet haalt.

    Zucht...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hypotheeknemer = bank, de koper van het huis of andere zaak is de hypotheekGEVER.
      Juridisch toch een heel belangrijk verschil.

      Verwijderen
  2. Dat heb ik in 205 al gedaan. Daarna hypotheek omgezet naar annuïteit.
    Spijt heb ik dat ik het geld weer voor onnutte zaken heb gebruikt. Had ik dat niet gedaan, dan.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb nu 5.6% rente op mijn spaarhypotheek, die rente is gelijk aan wat ik betaal. Zal wel gek zijn om hem nu op te zeggen daar de rente op rente me veel meer gaat opleveren dan nu afkopen en dan verder als aflossingsvrij te gaan. Verder staan de beurzen momenteel zo laag dat iedereen eerst al het geld heeft zien verdampen en straks als de economie weer aantrekt geen aandelen meer heeft.Heb zelf net besloten om langzamerhand weer bij te gaan kopen in de hoop dat eea weer begint aan te trekken..Zit helaas max aan bijstorting spaarpolis en max aan boetevrij aflossen en heb een hoge boete als ik wel aflos.:-( Heb het geld om volgend jaar af te lossen bij elkaar gespaard, spaar nog voor 2014 bij elkaar en daarnaast dus nog wat in de aandelen om te kijken of ik zo rendement kan maken. Moeten dit jaar al vermogensrendementseffing gaan betalen over ons spaargeld dus van mij mag de beurs best pas in januari flink gaan aantrekken.

    BeantwoordenVerwijderen