dinsdag 6 augustus 2013

Meer mensen huren in plaats van kopen



Volgens Vereniging Eigen Huis hebben ruim negentigduizend huishoudens een huurhuis betrokken in 2011. Dit is een stijging van tien procent ten opzichte van 2010. Ik zou op dit moment ook nog steeds kiezen voor huren.

Door een gebrek aan vertrouwen in de huizenmarkt wordt waarschijnlijk nu nog vaker gekozen voor een huurhuis in vergelijking met 2011. Deskundigen en makelaarsorganisaties spreken het vermoeden uit dat de huizenmarkt in 2014 weer aan gaat trekken, maar de resultaten om dit te onderbouwen zien wij nog niet. Uiteindelijk zal het weer beter gaan, maar gebeurt dat in 2014 of moeten wij nog enkele jaren wachten?

Indien ik op dit moment zou moeten kiezen, zou ik gaan voor een huurhuis. Niet vanuit de gedachte om daar lang te blijven wonen, maar om de slechte jaren uit te zitten. Er wordt nu geroepen dat het een goed koopmoment is. Toch lijkt het mij verstandiger om eerst te wachten tot de huizenprijzen weer aan het stijgen zijn en de doorlooptijden korter worden. Zodra het vertrouwen terug is kan het hard gaan, maar de huizenprijzen kunnen eerst nog wel tientallen procenten gaan dalen.

3 opmerkingen:

  1. De opmerking dat de huizenprijzen weer gaan stijgen op termijn, waag ik te betwijfelen. De vermogensopbouw zal voornamelijk moeten komen uit het aflossen van de hypotheek en niet meer uit de waardevermeerdering van je woning. Als je direct begint met aflossen maak je eigen vermogen. Voorwaarde is wel dat de huizenprijzen niet meer dalen, dat ben ik met je eens. Een stabilisatie van de markt is belangrijk. Dan komt de doorstroming enigszins op gang en wordt de doorlooptijd van het koop/verkoop traject van een huis korter. Doorstromers moeten dus net zo als vroeger een stijgend inkomen hebben (carriere),en meer als vroeger, vermogen (uit de gedeeltelijke aflossing vd hypotheek), en dus minder of nagenoeg geen vermogen hebben uit de waardestijging v hun oude woning. Ik denk dat veel meer mensen huren, vanwege de starters problematiek (verkrijging hypotheek), de flexabiliteit welke huren met zich meebrengt i.c.m. de loopbaan en veranderende gezinssituatie en het prijsniveau van huren op de vrije markt. Plus huren maakt je momenteel ook wat minder kwetsbaar bij onvoorziene omstandigheden. Ik zie om mij heen dat veel te koop staande huizen/app verhuurt worden voor 2 a 3 jaar tegen relatief lage prijzen. De verkoper wil hierdoor de crisis uitzingen en kiest voor een kostendekkende huur i.p.v. een verkoop onder water, of tegen een bodemprijs. Ook zij hopen op een mogelijke stijging, waarvan ik betwijfel of deze komt.

    Huren ja, een daling van huizenprijzen met tientallen procenten zie ik niet meer zitten, een bijstelling naar beneden zal er nog wel in zitten op korte termijn, en daarna voorzie ik een langere periode van stabiele prijzen met hoogstens een inflatiecorrectie naar boven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, ik denk eerder dat de inkomens tegenwoordig anders worden gebruikt dan vroeger, bovendien is het de zelfvoorzienendheid van jonge mensen (de starters?) niet goed gesteld. Wordt er nog wel zelf gekookt? Welke gadget hebben we nog meer NODIG?
      Maar zelfs iets kunnen repareren of onderhoud plegen wordt steeds minder, ik zie het om me heen gebeuren. Zelf een fietsband plakken lijkt onmogelijk. 50 jaar terug was dat wel anders, tijden veranderen.

      Verwijderen
  2. Ik las laatst een interessant stuk over dat je eigenlijk precies het tegenovergestelde van de menigte moet doen... Dan zit je altijd goed, werd er gesteld.

    BeantwoordenVerwijderen