maandag 31 maart 2014

Belastingdienst gaat uit van 4% rendement op spaargeld



Het extra aflossen heeft ook te maken met het rendement op spaargeld. Als ik op dit moment ga sparen, kan ik maximaal een rentevergoeding krijgen van 1,75%. Mijn hypotheekrente bedraagt 5,42%. De keuze is dus eenvoudig. Toch maak ik mij er wel druk om hoe de Belastingdienst om gaat met de heffing over spaargeld. Het lijkt alsof ik mijn spaargeld rechtstreeks doorstort naar mijn hypotheekbank, maar dat zou niet verstandig zijn. Ik houd een flinke spaarbuffer aan om tegenslagen op te kunnen vangen.

Belastingadviesbureau Grant Thornton en de Bond voor Belastingbetalers willen de Belastingdienst voor de rechter slepen. Zij vinden het onterecht dat er voor de heffing over spaarvermogen nog steeds rekening wordt gehouden met een rendement van 4%. Iedere belastingplichtige heeft een vrijstelling in box drie van € 21.139. Als je meer bezit aan vermogen, moet je over het meerdere belasting betalen. De Belastingdienst gaat hierbij uit van een rendement van 4%, ongeacht het werkelijke rendement dat je realiseert. Dit rendement wordt door de Fiscus belast met 30%. De heffing komt op 1,2% over je vermogen minus de vrijstelling.

De politiek heeft hier de afgelopen jaren al uitspraken over gedaan. De zogenaamde vermogensrendementsheffing blijft gebaseerd op 4% rendement. Dit is ook het kromme van het beleid van de politiek. Als de schatkist te maken krijgt met tegenvallende inkomsten, wordt het beleid gewijzigd. Als de heffing op spaargeld achteraf te hoog is, gaat er niets veranderen.

Dit hebben wij bijvoorbeeld gezien bij de energiezuinige auto’s. Er hoefde geen motorrijtuigenbelasting voldaan worden. Tot het blijkt dat het een succes gaat worden. De schatkist loopt teveel geld mis, dus wordt het beleid gewijzigd. Een ander voorbeeld is het spaarloon. Het was te lucratief, dus kwam er een streep door. Een nog beter voorbeeld is het eigenwoningforfait. Als de inkomsten dreigen terug te lopen door dalende huizenprijzen, verhogen ze gewoon het percentage aan heffing. De regels aanpassen gedurende het spel is de politiek dus wel gewend.

Ik weet ook wel dat de Nederlandse schatkist linksom of rechtsom gevuld moet worden, maar laten we wel eerlijk blijven. Stel de belachelijke spaarbelasting naar beneden bij!

4 opmerkingen:

  1. Mooi en duidelijk verhaal Juul. Ik neem aan dat je ook overwogen hebt om je hoge hypotheekrente omlaag te brengen (en daar desnoods een boete voor te betalen), toch?

    Gr Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit zijn allemaal schoolvoorbeelden van de hypocrisie van de huidige politiek. Goede maatregelen afschaffen onder een vals voorwendsel, slechte maatregelen in stand houden onder een vals voorwendsel. Zo creëer geen draagvlak. Draagvlak creëer door goede en eerlijke regels. De burger snapt dat soort zaken best wel. Tuurlijk het geld zal nodig zijn, maar doe het dan met zinvolle heffingen op de juiste plaats. Dit soort gedrag en de onnozele opmerkingen van politici hieromtrent, schaden de betrokkenheid en het draagvlak van de politiek. Ben en word eerlijk, beloon goed gedrag, belast slecht gedrag, de burger snapt dat best en vindt het nog eerlijk ook, en dan krijg je draagvlak en steun. Zo niet en wordt de afkeer alleen maar groter en dit nog terecht ook nog. Als je zo een bedrijf leidt lig je binnen een maand buiten, maar in de politiek, gaat alles in het belang van de partij. Heren en dames politici wordt eens volwassen en gedraag je als een echte vent en/of vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wacht maar niet op de politiek. Ik los gewoon lekker af en verdien dan nu dus meer dan als ik het geld zou opsparen. Ik heb niet het luxe probleem dat ik boven de vermogensgrens zit, dus dat scheelt alweer. Ik hou een buffer aan die voor ons afdoende is en de rest gaat naar de (aflossingsvrije) hypotheek als extra aflossing. Ik bouw op deze manier mijn Eigen (semi) veiligheid zoveel mogelijk in en verwacht niets van de overheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heeft u een dringende lening of financiële diensten? Contact financialdepartment.online@gmail.com/http://charitycorporation.gnbo.com.ng

    BeantwoordenVerwijderen