zaterdag 15 maart 2014

Hypotheek verkopen met je huis?



Er worden steeds meer hypotheken afgesloten door verzekeraars. Het marktaandeel van de grootbanken daalt en verzekeraars springen in het gat die de banken laten liggen. Aegon wil nu met een nieuwe commercial nieuwe klanten lokken. Zie onderstaande commercial:


“Wist je dat je je hypotheek kan meeverkopen?” Aegon probeert met deze commercial de mogelijkheid om je hypotheek door te zetten naar de kopers van je huis onder de aandacht te brengen. Aegon heeft deze mogelijkheid in hun hypotheken opgenomen, maar waarom zouden kopers dat doen?

Stel ik verkoop mijn huis voor €169.000. Ik kan de kopers de mogelijkheid bieden om mijn hypotheek met een hypotheekrente van 5,42% over te nemen. Nog los van de hypotheeksoorten en de voordelen en nadelen hiervan, moeten de kopers dit niet willen.

Ze kunnen namelijk nu bij een rentevast periode van 10 jaren een hypotheekrente krijgen van 3,55%. Ik kan mij geen doorslaggevende reden bedenken waarom ze mijn hypotheek moeten overnemen! Bij een nieuwe hypotheek betalen ze aan hypotheekrente: €169.000 x 3,55% = €5.999,50 / 12 = €499,96 per maand. Bij het overnemen van mijn hypotheek moeten ze betalen: €763,32.

In de toekomst kan de doorgeefhypotheek wel interessant worden, maar deze biedt nu geen toegevoegde waarde.

3 opmerkingen:

  1. Ik dacht dat tien jaars momenteel nog wel 4% zou zijn, blijkt 3,55% te zijn? Wat weinig. Jammer, heb de belastingidenst al vertelt dat ik 4% betaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Opnieuw Beginnen was, is en blijft een tobberd....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De doorgeef hypotheek is eigenlijk puur een reclame-actie. Enkel bij een stijgende hypotheekrente, zou een nog doorlopende vaste lagere rente voordeel op kunnen leveren. Dan heb je ook nog zaken zoals de diverse hypotheekvormen, met of zonder overlijdensrisico dekkingen, premiedepots bij spaarhypotheken en nog meer randzaken zoals advieskosten, wie gaat die betalen, de koper of verkoper. Ga van je eigen situatie uit. Ik denk dat deze variant maar in een klein aantal gevallen van verkoop van een huis nut heeft.

    BeantwoordenVerwijderen