zondag 15 maart 2015

Huis is getaxeerd op €190.000



Afgelopen vrijdag heb ik mijn huis laten taxeren. Met de getaxeerde waarde ga ik de risico-opslag die verwerkt zit in mijn hypotheek verlagen. Mijn doel was om in de risicocategorie tot 80% van de marktwaarde terecht te komen, en dat is gelukt. De getaxeerde waarde bedraagt €190.000. Afgezet tegen mijn hypotheekschuld bedraagt mijn hypotheek nu 76,32% van de marktwaarde.

Volgens mij gaat dit een voordeel opleveren van een half procent. Dit is namelijk het verschil in hypotheekrente tussen een hypotheek boven de 100% van de marktwaarde en een hypotheek tot 80% van de marktwaarde.

Wat is het verschil in maandlasten?
Percentages zeggen natuurlijk niet zoveel, het gaat om de korting in euro’s. Mijn hypotheek bestaat uit verschillende delen met verschillende resterende rentevast periodes. Voor zover in kan na gaan bespaart het binnen de verschillende hypotheekvormen een half procent. Mijn besparing in euro’s bedraagt dus: €145.000 x 0,5% = €725 per jaar of €60,42 per maand. De kosten van de taxatie bedragen €175, dus dat is een goed investering geweest.

Door deze daling zakken mijn maandlasten van €580,42 naar €520.

Eigenlijk is dit een heugelijk moment. Mijn huis stond onder water en nu kan de hypotheekrente een half procent omlaag omdat ik in risicocategorie twee stappen oplaag ga. Ik ga van >100% van de marktwaarde naar <80% van de marktwaarde.

In eerste instantie heeft Centraal Beheer aangegeven de risico-opslag niet te willen verlagen aan de hand van de WOZ-waarde. Nu zullen ze wel moeten verlagen. Rond 18 maart zal ik het taxatierapport ontvangen. Ik ga het document gelijk scannen en doormailen naar de bank. Zij hebben een doorlooptijd van één maand, maar door er druk op te zetten kan het sneller. Om de twee of drie dagen ga ik telefonisch informeren naar de voortgang. Lastige klanten krijgen namelijk voorrang.

Heb je een vraag over de risico-opslag in jouw hypotheek? Stuur mij een mail en ik probeer je verder te helpen.

13 opmerkingen:

  1. De getaxeerde waarde is nu toch lager dan de taxatiewaarde van je huis toen je het kocht? Waarom heb je je huis nu laten taxeren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toevoeging: voor 1 juli je hypotheek omzetten i.v.m. verlaging NHG?

      Verwijderen
    2. Ik heb mijn huis gekocht voor €175.000. Incl KK kwam de hypotheek uit op €189.000. Door een tweede hypotheek kwam de totale schuld op €199.000. De schuld bedroeg >100% van de marktwaarde. Hierdoor kreeg ik een opslag op de hypotheekrente. De taxatie heb ik uit laten voeren om de risico-opslag omlaag te krijgen.

      Verwijderen
    3. Als je zelf hebt afgelost tot onder de 80% van de marktwaarde, dan hoef je toch geen taxatierapport aan te leveren. Je hebt immers er zelf voor gezorgd dat de oorspronkelijke risico-opslag van 0,5% eraf kan. Is het niet een beetje onzin, dat je nog een taxatierapport moest aanleveren! Ben je nu niet als klant op onnodige kosten gejaagd. Jij hebt toch zelf voor een lager risico gezorgd. Dit is voor jou goed en voor de verstrekker.

      Verwijderen
    4. Fijn dat je huis is getaxeerd op 190.000 K, geen waardedaling!!

      Verwijderen
  2. En je weet zeker dat ze tussentijds de risico-opslag verlagen? Mjjn verstrekker doet dat namelijk alleen bij een renteherziening

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb het nagekeken in de voorwaarden en ik heb het telefonisch ook nog een keer nagevraagd.

      Verwijderen
  3. Bedankt voor de tip! Ik denk dat ik ook aanzienlijk kan besparen. De afgelopen zes jaren hebben wij in totaal 55000 euro afbetaald. Ik heb geen idee wat de huidige waarde van mijn huis is, maar het is een poging waard. Eerst maar even mijn bank bellen wat de mogelijkheden zjin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben ook hetzelfde trucje gedaan met de risico-opslag, de WOZ beschikking was voldoende voor de bank ( Rabobank )om aan te leveren. We kregen er 0,2 procent af van de rente, helaas niet meer omdat we geen NHG hebben. We zitten nu op ca. 50% van de hypotheek. En dat voelt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je NHG hebt, dan heb je toch nooit risico-opslag? zie http://www.radartv.nl/uitzending/artikelen/detail/article/wat-is-risico-opslag/

      Verwijderen
    2. Daar heb je gelijk in. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat we een nog met 0,2% lagere rente hadden gehad t.ov. de rente die we nu hebben als we NHG hadden gehad. Dus totaal 0,4% eraf i.p.v. 0,2% . Ik weet niet of het nog loont om nog NHG op onze krijgen.

      Verwijderen
  5. Wij hebben dit ook gebruikt, een poos terug, om de rente omlaag te krijgen. Dit kon toen ook met de WOZ waarde. Maar dat zal per bank anders zijn, of het had te maken met de tijd waarin wij het aanvroegen. Fijn dat je het nu rond hebt en op naar de besparing!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen