maandag 29 juni 2015

Extra reden om hypotheekrente lang vast te zetten



Bij het kiezen van een nieuwe rentevast periode ga je het liefst voor een zo lang mogelijke periode. Je moet namelijk profiteren van de zeer lage hypotheekrente. Er kan nog een extra reden zijn om te kiezen voor een lange rentevast periode, namelijk het kan je huis beter verkoopbaar maken.

Banken bieden in de voorwaarden in de hypotheek soms de mogelijkheid om de hypotheek over te dragen bij verkoop. De koper van je huis krijgt dus de mogelijkheid om de hypotheek over te nemen. Eigenlijk worden uitsluitend de condities en de afspraken overgedragen. Uiteraard wordt het wel een nieuwe hypotheek. Dit kan zeer aantrekkelijk zijn als de rente de komende jaren weer sterk gaat stijgen. Dit wordt een doorgeefhypotheek genoemd.

Een voorbeeld ter illustratie
Dit jaar loopt de rentevast periode van je hypotheek af. Je kunt de hypotheekrente voor een periode van 5 jaar vastzetten tegen 2,6%. Indien je kiest voor 20 jaar vast, brengt de bank 3,6% in rekening de komende 20 jaren.

Binnen een paar jaar wil je het huis in de verkoop zetten. Uit de voorwaarden blijkt dat het een zogenaamde doorgeefhypotheek is. Door nu te kiezen voor 20 jaar vast, kun je uitgaande van een stijgende hypotheekrente, je verkoopkansen vergroten.

Stel, over 6 jaar ga jij je huis verkopen. Als de hypotheekrente sterk gestegen is, heb jij een extra troef in handen doordat jij de hypotheek over kunt dragen. De kopers kunnen tegen een laag percentage het huis (deels) financieren.

Of de hypotheek meeverhuizen naar een andere woning
Dezelfde theorie gaat ook op bij zogenaamde meeverhuishypotheken. Bij het kiezen voor een lange rentevast periode kun je na een paar jaren je hypotheek meenemen naar de andere woning. In het geval de hypotheekrentes sterk gestegen zijn, kun je de gunstige condities meenemen naar het andere huis.

5 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat ik niet bezig ben/hoef met deze mogelijkheden allemaal. Ik los af om lagere maandlasten te krijgen en minder afhankelijk te zijn van de bank. Ik heb een fijn huis, waar we nog vele jaren hopen te wonen. Dus verkoop nemen we niet mee in onze planning. Wel geeft het rust dat we, mocht het echt moeten, geen restschuld hebben bij een verkoop. Wij hebben onze rente voor 5 jaar vast laten zetten tegen het tarief van 2,5% Voelt prettig. Na die 5 jaar zijn we ofwel helemaal, ofwel bijna klaar met aflossen. En zo niet, dan is het bedrag zodanig klein, dat we niet echt gevaar lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook nooit bezig met verkoop totdat man van de ene op de andere dag totaal onverwachts zijn koffers pakte... Toen ineens zaten we met een verplichte verkoop omdat we geen van tweeen alleen het huis konden betalen :(
      Zeg nooit nooit...

      Verwijderen
    2. Ik ben me daarvan bewust, vandaar dat we zoveel aflosten al. Bij verkoop is er dan in ieder geval geen restschuld, wat je bij verdere ellende niet ook nog kan gebruiken.

      Verwijderen
  2. Zit zelf nog met een aflossingsvrije hypotheek van 49.000 euro, waarvan de renteperiode pas over 4 jaar afloopt. Dan hoop ik in iedere geval van mijn absurd hoge rente van 6,25% verlost te worden. Omdat ik vanwege de hoge oversluitkosten geen heil zie in oversluiten ben ik sinds kort zoveel mogelijk aan het aflossen. Mijn doel is over 5 jaar vrij te zijn. Na doorrekenen over 20 jaar levert mij dit een besparing van meer dan 50.000 euro op; daar kun je leuke dingen van doen! Lange neus naar de bank!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is in ieder geval een mooi rendement op je investeringen. In jouw geval is dat volgens mij ook zeker de beste keuze.

    BeantwoordenVerwijderen