zondag 2 augustus 2015

Sterke verlaging van de hypotheeklasten



Gisteren heb ik eindelijk bevestigd gekregen wat mijn nieuwe hypotheekrentes gaan worden. Voor meerdere leendelen weet ik nu wat de gevolgen zijn van een nieuwe rentevast periode, rentemiddeling van een hypotheekdeel en de verlaging van het risico-opslag. Uiteindelijke resultaat? Rentelasten zakken van €557,84 naar €430,52.

Het heeft mij veel moeite gekost om de wijzigingen doorgevoerd te krijgen, maar uiteindelijk is het gelukt. De besparing wordt deels veroorzaakt door de grote aflossingen over de afgelopen drie jaren. In totaal is er €58.976 afbetaald. Binnen een paar dagen heb ik weer €1.500 opgebouwd om weer een extra aflossing te kunnen doen.

Doelen stellen
Ik lig op koers om in 2022 mijn hypotheek volledig afbetaald te hebben. Om extra gemotiveerd te blijven en om de tempo erin te houden, heb ik samen met mijn vrouw zitten denken over een bestemming van de maandlasten zodra de hypotheek echt op nul staat. Het plan is nu om gedurende twee jaren na de volledige aflossing iedere maand een weekend één van de Europese hoofdsteden te bezoeken. In 2012 betaalden wij ruim €700 per maand aan rentelasten. Dit bedrag gaan wij vanaf 2022 stuk slaan in een Europese hoofdstad.

Een dergelijk doel is voor mij belangrijk om keihard te blijven werken, en om ook een duidelijk doel te blijven houden.

Nog maar €140.000 te gaan!

14 opmerkingen:

  1. Lekker hoor!! Ik ben wel benieuwd waar jullie elke keer zulke grote bedragen vandaan halen om af te lossen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daantje, Ik ben naast mijn reguliere baan (Verzekeringsadviseur) in 2008 begonnen als tekstschrijver/blogger. Het is begonnen als een hobby, maar in de loop der jaren kreeg ik steeds meer opdrachtgevers. Met mijn hobby verdien ik nu genoeg geld om extra aflossingen te verrichten. Een deel van mijn inkomsten reserveer ik voor de belastingheffing en de rest gebruik ik om af te lossen. In de weekenden en vroeg in de ochtend op werkdagen schrijf ik voor de opdrachtgevers. Mijn inkomsten uit loondienst proberen wij van rond te komen.

      In totaal werk ik veel, maar omdat het schrijven mijn hobby is, voelt het niet zo.

      Verwijderen
    2. Wat ik me afvraag: haal je veel inspiratie uit het blog van de reacties die je krijgt? En zo ja hoe dan?

      Verwijderen
    3. Ik ben gemotiveerd om zo snel mogelijk veel af te lossen. Door mijn verhaal te delen en door in gesprek te gaan met huiseigenaren met hetzelfde doel, krijg ik weer kracht om door te gaan. Aflossen is een kwestie van lange adem. Als ik over een paar dagen weer €1.500 aflos, is het weer een kleine stap dichterbij. Door erover te schrijven en er veel over te lezen haal ik mijn kracht niet alleen uit de aflossingen.

      Verwijderen
    4. Interessant om te lezen en gaaf dat het je gelukt is om hier zoveel extra inkomsten uit te halen. Ik denk dat veel bloggers hier alleen van kunnen dromen :)

      Verwijderen
  2. Juul,dat is een mooi vooruitzicht!
    Onze rente vaste periode loopt in april 2016 af.
    Dan gaan de laatste vijf jaar in van de spaarhypotheek.
    Met de lage rente en al op max bandbreedte gaat het ons niet lukken om over vijf jaar het totale aflos bedrag te halen.
    Wat doen de meeste mensen met nog een kortlopende spaar,aflossen of omzetten?

    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Martine, voor jou is het ook niet verstandig om extra af te lossen. Een spaarhypotheek zorgt namelijk voor een volledige aflossing van de schuld op de einddatum.

      Nog korte resterende rentevast periodes worden vaak opengebroken. De meeste mensen willen namelijk niet het risico lopen dat ze op termijn een hogere rente moeten betalen. Voor jouw hypotheek is het anders. Bij een spaarhypotheek is het voor het spaarkapitaal in de verzekering gunstig dat de hypotheekrente hoog is. Het kapitaal in de levensverzekering moet namelijk zoveel mogelijk rendement opleveren. Vooral in de laatste jaren van de looptijd. Let op wat je doet!

      Verwijderen
  3. Fantastisch nieuws! Stimuleren omdat je ziet dat je geld wat je voorheen verspilde aan het betalen van rente (en aflossing) straks voor leuke dingen kan besteden. Van de bedragen die jij hebt afgelost kunnen wij alleen maar dromen. Wij doen het met kleine beetjes tegelijk. Aflossen op onze annuiteitenhypotheek en storten in onze spaarhypotheek. Alle kleine beetjes helpen en jouw verhaal stimuleert me altijd weer om door te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor 140.000, daar zouden we 5.5 jaar over doen maar als we echt ons best doen dan iets minder dan 5 jaar en dat zonder bijbaan. Volgende mijlpaal is 100.000 Euro en daarna is het nog steeds een lange weg, tenminste zo was dat bij ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat het zo goed gaat. Wij hebben nog 15 jaar te gaan om een 40.000 euro afgelost te krijgen. De rest gaat met de spaarhypotheek weg en met een spaardepot op het einde van de looptijd. Nu beginnen de dure studiekosten van de kinderen, dus er zal niet of nauwelijks worden afgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als zeevarende werktuigkundige, ben ik ook sinds 2007 aan het aflossen op mijn huis. Inmiddels heb ik mijn hypotheek van 208000 euro, afgelost tot 42000 euro. In principe had ik mijn huis al afgelost kunnen hebben ware het niet dat ik eind 2013 een tweede appartement gekocht heb van 125000 euro ( en 15000 euro eigen geld).
    Helaas mocht ik vorig jaar 12000 euro belasting betalen en over 2014 zal het ook bijna 17000 euro zijn.

    Als zeevarende werkzaam in het buitenland heb ik sinds ik mijn eerste huis kocht in 1999 nooit hypotheek aftrek gehad. Door diverse blogs over aflossen heb ik ook eens de spiegel neergezet en gaan denken.
    Vanaf mijn laatste salaris, 3 dagen terug en het einde van het jaar wil ik elke maand 5000 euro sparen, en misschien als de laatste maanden niet te gek zijn het sparen naar 6000 euro brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik durf wel te wedden dat je dat voor 2022 gaat redden! Dit gaat harder en harder en de motivatie gaat alleen maar groeien denk ik..;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik inderdaad ook! Maar ik moet rekening houden met financiële tegenvallers en terugvallende inkomsten. Door tegenvallers in te calculeren, is de kans minder groot dat mijn motivatie in een dip terecht komt als het wel een keer tegenvalt.

      Verwijderen
    2. Slim! Toch zijn het mooie cijfers

      Verwijderen