dinsdag 29 september 2015

Nederlandse hypotheekschuld stijgt weer

Voor het eerst in twee jaar is de Nederlandse hypotheekschuld weer gestegen. Dat wil zeggen dat er meer nieuwe schulden zijn afgesloten dan afbetaald. Het gaat beter met de economie en de huizenprijzen stijgen weer. Volgens economen zal er nu steeds minder afbetaald worden en juist weer meer geleend worden.

Veel huiseigenaren die de afgelopen jaren afbetaald hebben op de hypotheekschuld hebben dit gedaan omdat het noodzakelijk was. Door de sterke daling van de huizenprijzen zijn veel huizen onverkoopbaar geworden. Door af te lossen op de hypotheekschuld zijn de huizen nu weer beter verkoopbaar. Ook door stijgende huizenprijzen kan het probleem verholpen worden, maar de sterke dalingen maak je niet zomaar weer goed binnen een paar jaren.

Wat moet je doen als je huis nog onder water staat?
Ik krijg veel mailtjes met de vraag in hoeverre het verstandig is om extra af te lossen als de hypotheekschuld hoger is dan de verkoopwaarde van het huis. Met het beantwoorden van deze vraag ben ik voorzichtig. Ik kan ze namelijk niet zomaar een advies geven zonder dat ik meer weet over hun financiële positie. Het enige wat ik kan doen is zeggen hoe ik het gedaan heb.

In mijn positie was het verstandig om mijn hypotheekschuld deels af te lossen. Wat huiseigenaren met een huis onder water is ieder geval moeten doen is een vermogen opbouwen waarmee ze in ieder geval een deel van de schuld af kunnen betalen.

Als wij het huis nu niet te koop hadden, zou ik nu weer €1.500 afbetaald hebben. Dit bedrag ga ik nu op een speciale rekening zetten om mijn nieuwe hypotheek gelijk mee te verlagen. Eigenlijk is het te beschouwen als een extra aflossing. Ik heb nu weer een klein stapje richting een hypotheekvrij huis gezet. Helaas gaat dat mij waarschijnlijk niet meer lukken op mijn 50e.

5 opmerkingen:

  1. Juul, waarom blijf je niet gewoon aflossen op je oude dure hypotheken? Als je in de nabije toekomst gaat bijlenen voor je nieuwe woning zal de rente daarvan waarschijnlijk lager zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrij besteedbaar geld heb je meer aan bij het kopen van een huis. Als het geld in het huis zit moet moet ik een overbruggingskrediet regelen.

      Verwijderen
  2. Groningen is ver weg, maar wat zijn de huizen voordelig. Ik vermoed dat jullie in een duurder deel van NL willen gaan wonen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, wij gaan hier absoluut niet weg. Het is hier zeer prettig wonen.

      Verwijderen
  3. Ik heb het op dit moment ook te koop en ben daarom wat minder happig op aflossen. Ik heb ruimte ingebouwd vanwege eerdere aflossingen en vind het ook wel prettig om dus nog contanten te hebben, 'voor het geval dat'. Maar ik denk dat ik nog wel af en toe in kleine stappen wat aflos, omdat ik op één deel toch nog bijna 6% betaal. Als ik dan bijvoorbeeld voor €10.000 op de bank €1000 aflos, dan zit er in ieder geval iets aan progressie in.

    BeantwoordenVerwijderen