dinsdag 12 februari 2013

Banken verdienen fors aan hypotheken



Uit onderzoek van de Vereniging Eigen Huis blijkt dat banken grof verdienen aan het verstrekken van hypotheken. De vier grote banken hebben de macht op de Nederlandse hypothekenmarkt. Wij redden ze uit een afgrond en zij brengen ons te hoge hypotheekrentes in rekening om de staatsteun zo snel mogelijk terug te kunnen betalen.

De ABN Amro, ING en SNS Bank hebben alle drie overheidssteun ontvangen of zijn zelfs genationaliseerd. Alleen de Rabobank blijkt het op eigen kracht te gaan redden. Maanden wordt er gesproken over bezuinigingen van miljarden en op één dag wordt bijna vier miljard euro uitgegeven om SNS Reaal van de ondergang te redden.

Volgens Vereniging Eigen Huis brengen banken sinds 2011 maar liefst 1,3 procentpunt teveel hypotheekrente bij ons in rekening. Vandaag gaan zij een petitie overhandigen aan de Tweede Kamer met 125.000 handtekeningen van huiseigenaren waarmee ze zich hier tegen verzetten. Waarschijnlijk gaat het geen effect hebben, maar wij laten ons in ieder geval horen.

Dit soort berichtgevingen zijn goed voor mijn motivatie om zo snel mogelijk van een deel van mijn hypotheek af te komen. Ze zullen niet wakker liggen van mijn aflossingen, maar ik heb wel het gevoel dat ik mij tegen het systeem verzet.

2 opmerkingen:

  1. Beste Juul,

    Met belangstelling volg ik vanaf november 2012 je blog om je hypotheek op eigen kracht af te lossen. Ook ik streef die gedachte na. Ik lees graag je blogs om ideeën op te doen hoe ik mijn doel zou kunnen bereiken. Ik ben van plan om in 10 jaar een bedrag van 100.000,00 euro af te lossen op mijn hypotheekschuld van 249.000,00 euro. Ambitieus lijkt het wel, maar ik hou al gedurende 15 jaar mijn uitgavenpatroon en inkomsten bij, dus ben eigenlijk ervaringsdeskundige op mijn eigen inkomsten en uitgavenpatroon, daarom denk ik dat dit haalbaar moet zijn. Wat mij intrigeert is je "wil" om je doel te bereiken. Dat wil ik ook! En daarom doe ik met je mee, vanaf
    1-1-2013 wel te verstaan. Daarnaast zie ik het niet als "aflossing" van mijn schuld, maar meer als een opbouw voor mijn pensioen. Ik wordt 57 jaar dit jaar en zie elke euro minder aan hypotheek als "extra" pensioeninkomen straks. Dat geeft mij de "drive" om dit te doen. Mijn huis verkopen, dat station ben ik al gepasseerd, dus in stenen investeren prevaleer ik als ik mijn maandelijkse lasten op pensioendatum kan laten dalen. Ik woon prettig nu en kan dat in gezondheid nog wel een poosje volhouden.

    Dat jij dit doel kan nastreven geeft mij een extra stimulans om "mee" te doen! Hoop je nog lang te volgen!

    Succes naar je doel van nul euro schuld! Gaat je vast lukken!
    Groet,
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gerard, ik wens jou ook succes met jouw streven. Een eigen huis werd in het verleden gezien als een pensioenvoorziening. Dat kan nog steeds maar dan moet er wel afbetaald worden.Ik denk dat een hoge hypotheekschuld en een tegenvallend pensioen een gevaarlijke mix is waar veel huiseigenaren met een hoge hypotheekschuld mee te maken krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen