vrijdag 15 februari 2013

Wij betalen teveel hypotheekrente



Wat wij allang weten is nog een keer onderzocht. Onze banken laten ons teveel hypotheekrente betalen. De hypotheekrentes zijn in Nederland één procentpunt hoger dan in de ons omringende landen.

Mijn omgeving vraagt zich wel eens af waardoor ik gemotiveerd blijft om mijn geld in een bodemloze put genaamd mijn hypotheek te storten. Mijn motivatie komt doordat ik mijn hypotheeklasten te hoog vind, maar mede ook door irritatie. Kort geleden is er nog €3,7 miljard aan belastinggeld gebruikt om SNS Reaal te redden. Kort daarna komt alweer het bericht dat de nieuwe topman van de bank €550.000 gaat verdienen, en nu blijkt weer dat banken mede teveel hypotheekrente in rekening brengen om zo snel mogelijk de staatssteun terug te kunnen betalen. Wij betalen dus de lening versneld weer af die wij zelf verstrekt hebben.

De banken zijn als een puberzoon die los is geslagen. Al zijn geld geeft hij uit aan drugs en hij komt steeds weer met justitie in aanraking. Ondanks dat blijf ik hem toch helpen omdat het mijn zoon is. Ik blijf er geld in pompen en neem zijn zoveelste misstap voor lief en wij gaan als gezin gewoon weer verder.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben het ermee eens dat het niet fijn is dat we teveel hypotheekrente betalen. Tegelijkertijd ben ik toch vrij positief over mijn hypotheekrente; wij betalen 4,1%. Van collega's hoor ik dat zij bij het kopen van hun eerste woning soms wel tot 10% rente betaalden! Nou, dan ben ik tóch wel blij met dat verschil, ondanks dat er altijd nog mensen zijn die een nóg lagere rente hebben... Het is maar net waar je mee vergelijkt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Daantje
    Dat was dertig jaar geleden ja. Mijn ouders hadden toen ook nog een rente van 12%.
    Het is inderdaad maar net waar je het mee vergelijkt, maar je moet geen appels met peren vergelijken. :-s

    BeantwoordenVerwijderen