dinsdag 17 september 2013

Hypotheekschuld weer €2.000 kleiner



Vandaag weer €2.000 afgeboekt van mijn hypotheekschuld. Mijn totale hypotheek komt nu onder de €180.000 euro uit.

Exact een jaar geleden bedroeg mijn aflossingsvrije hypotheek nog €105.352. De aflossingsvrije hypotheek bedraagt nu nog €86.352. Het is mij gelukt om €19.000 af te lossen in één jaar tijd. Het geeft wel een vertekend beeld, want mijn eerste aflossing in september 2012 bedroeg €12.000. Het heeft mij ongeveer twee jaren gekost om dit bedrag op te bouwen.

Prinsjesdag
Er zijn plannen gepresenteerd om het mogelijk te maken om fiscaal vriendelijk een gouden handdruk op te nemen. Ik heb nog een afkoopsom van mijn vorige werkgever staan. Volgens de plannen kan ik 20% korting krijgen op de belastingheffing als ik het bedrag in 2014 in één keer op ga nemen. Dit biedt weer mogelijkheden om in 2014 extra af te lossen. Het zijn nog maar plannen, ze moeten eerst nog goedgekeurd worden in de Tweede en in de Eerste Kamer. Daarnaast zijn er ook veel negatieve plannen gepresenteerd die mijn plannen om extra af te lossen negatief beïnvloeden.

Vanaf volgend jaar kan er nog maximaal een hypotheek worden verkregen van 104% van de koopsom van het huis. Dit jaar is dat percentage nog 105%. Ook wordt het maximale percentage om hypotheekrente tegen af te trekken met 0,5% verlaagd.

3 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met de extra aflossing. Ik wou dat het hier met 2000 euro tegelijk ging... Wij moeten echt sparen om weer eens 300 extra af te lossen ;) Maargoed, alle kleine beetjes helpen ook.... En we hebben een lineaire hypotheek, dus we lossen sowieso elke maand al 500 euro af, maar dat vergeten wij nog wel eens.... Gevoelsmatig gaat het bij anderen altijd veel sneller!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Keurig gedaan en keep on, advies trek je eigen plan, laat je niet van je koers brengen door eventuele mogelijke toekomstige in de pipeline zijnde voornemens van de politiek. Te hyperig, morgen is er weer een ander onderwerp belangrijk in de politiek en overmorgen is het gestrand in de 1e kamer en volgende week is er weer iets anders. En denk aan het aanhouden van een buffer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 19000 Dat is echt superveel , daar mag je best trots op zijn.
    dat bespaart toch bijna 100 euro in de maand geweldig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen