woensdag 5 maart 2014

Ander hypotheek tegen lagere lasten

Door de zeer lage hypotheekrente is het aantrekkelijk om mijn hypotheek over te sluiten. Ik kan nu goedkoop geld lenen.

Ik heb op dit moment een hypotheek op mijn huis van (afgerond) €169.500. De verkoopwaarde schat ik in op €180.000. Bij oversluiten van mijn hypotheek naar een lineaire hypotheek kan ik mijn beleggingspolis met €13.000 in de pot afkopen. Uitgaande van de waarde van het huis (staat niet meer onder water), kan ik mijn hypotheek oversluiten.

In plaats van mijn huidige beleggingshypotheek / aflossingsvrije hypotheek, kies ik nu voor een lineaire hypotheek met een looptijd van 25 jaren met een hypotheekrente van 10 jaar vast tegen 3,65% hypotheekrente. De bijkomende kosten (advies- en bemiddelingskosten, taxatie notaris en dergelijke) betaal ik uit eigen middelen. Een nieuwe overlijdensrisicoverzekering zal mij ongeveer €25 per maand gaan kosten.

De afkoopwaarde uit mijn beleggingspolis verlaag ik mijn hypotheek mee. Mijn nieuwe hypotheekschuld wordt: €169.500 - €13.000 = €156.500

De hypotheek gaat mij p/mnd kosten: €156.500 x 3,65% = €5.712,25 / 12 = € 476,02
Aflossing per maand: €156.500 / 300 maanden =                                            € 521,67
                                                                                                                              €997,69

Ik betaal nu aan hypotheekrente: €169.500 x 5,42% = €9.186,80 / 12 = €765,58. Maandelijks betaal ik nu ook meer dan €521,67 per maand af op mijn hypotheek, dus zal de hogere maandlast geen probleem vormen.

Helaas kan ik mijn hypotheek nu niet oversluiten. Door de hoge boeterente kan ook het niet uit om de lopende rentevast open te breken. Als uw hypotheek de einddatum van de rentevast periode binnenkort bereikt, kunt u overwegen om te kiezen voor een beter passende hypotheek. De mogelijkheid heb ik nu niet.

Wist je dat er een goed alternatief is voor de uitvaartverzekering? Namelijk de overlijdensrisicoverzekering + sparen. Zie Geenuitvaartverzekering.nl voor een uitleg.

11 opmerkingen:

  1. Over 3 jaar loopt onze rentevaste periode af. Ik ben benieuwd of het voor ons voordelig zal kunnen zijn om naar een andere aanbieder te gaan. Dan komen er toch weer meer kosten bij kijken van notaris en taxatie e.d. Aan de andere kant hebben we dan nog maar zo'n kleine hypotheek (ik schat dat het dan nog 55.000 of minder zal zijn; nu is het 61.000) dat we sowieso voor een flexibele rente kunnen gaan zonder veel risico te lopen. Maar ik zal me nog goed inlezen en laten voorlichten, tegen die tijd. Nu eerst nog proberen extra af te lossen. Hoe minder we overhouden, hoe beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook wij zouden graag oversluiten maar ook bij ons hoge boete( per 1000 euro 86.00 boete) dat zou bijna 11000 boete zijn plus kosten om een nieuwe hypo te nemen.okee wel aftrekbaar maar niet slim om te doen.
    Nu 5.05% en nog 5 jaar te gaan. En zou graag zakken naar 100000 euro of iets lager en dan variabel gaan. Maar zelfs dat kan niet uit. Gewoon door gaan met extra aflossen en kijken hoe ver we komen en dat de rente niet al te hard gaat stijgen over 2-4 jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Juul,

    Je noemt advieskosten, maar waarom zou je die willen betalen, het lijkt of je weet waar je het over hebt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de advieskosten ook benoemd omdat deze normaal gesproken wel meegenomen moeten worden.

      Verwijderen
    2. zijn r nog plekken waar je n hypotheek kan afsluiten zonder advieskosten? Ik krijg t idee dat elke offerte je 1x de advieskosten kost.
      Afsluitkosten komen daar nog bovenop -natuuurlijk- als je de hyptoheek daadwerkelijk afsluit.

      Verwijderen
    3. @KruidigMeisje - Er zijn mogelijkheden, maar het is wel de vraag of je dat moet willen? Voor de mogelijkheden kijk maar eens op https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypotheken/advies/zonder-advies.html. Tegen gereduceerde kosten is ook mogelijk bij eyeOpen.

      Verwijderen
  4. Hoi Juul,

    Is het in de gewenste situatie dan ook zo dat je rentebedrag per maand daalt, omdat je per maand € 521 aflost?
    Je kunt er ook voor kiezen om een deel lineair te doen en een deel aflossingsvrij. Volgens mij mag aflossingsvrij voor 50% van de woz-waarde. Dan zit je niet aan de aflossing vast van lineair, mocht dit een tijdje niet uitkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, maandelijks zakt de hoogte van de rente iets. Een nieuwe hypotheek mag niet meer aflossingsvrij zijn. Er moet maandelijks een aflossing worden ingebouwd. De toegestane vormen zijn de lineaire hypotheek en de annuiteitenhypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat dit geldt voor een nieuwe hypotheek, maar het geldt niet voor het omzetten van een bestaande hypotheek.

      Verwijderen
  6. Er zijn altijd pro en contra\s in elk scenario. De keuze of beter gezegd de weg die je kiest, is misschien achteraf niet altijd de kortste, snelste of optimaalste, maar je kiest en doet iets. Altijd beter dan niet kiezen en dus niets doen. Achteraf is altijd makkelijk praten. En als je aan de finish staat en het doel bereikt hebt, dan is de weg hoe je e r gekomen bent veel minder belangrijk. Dan telt de euforie van het resultaat. Dus aan allen gewoon doorgaan, maar wel wakker blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow super goed! ik ben precies het zelfde aan het afbouwen!

    BeantwoordenVerwijderen