zondag 7 juni 2015

Hypotheekschuld gezakt naar €142.000



Vandaag weer een aflossing van €1.500 overgemaakt. Weer een maandelijkse besparing van €6,78. Mijn aflossingsvrije hypotheek is nu onder de €50.000 gezakt.

Tot vandaag heb ik sinds september 2012 exact €56.976 afbetaald op mijn aflossingsvrije hypotheek. In juli gaat de hypotheekrente van twee leningsdelen omlaag. De rente op de aflossingsvrije hypotheek heb ik laten middelen, en per juli gaat mijn nieuwe rentevast periode in voor één van de andere leningsdelen. Met de lagere rentes houd ik nu nog geen rekening. Ik wacht eerst op de bevestiging.

Op basis van de huidige rentestand bedraagt mijn besparing: €56.976 x 5,42% = €3.088.10 / 12 = €257,34 bruto.

Indien het mij lukt om maandelijks €1.500 af te blijven lossen, heb ik over iets meer dan 33 maanden mijn aflossingsvrije hypotheek volledig afbetaald. Ik weet nu al dat ik het daar niet bij laat, maar het is belangrijk om korte termijn doelen te stellen.

Vorige maand is het mij niet gelukt om extra af te betalen. Hoe het de komende maanden gaat lopen is ook nog maar afwachten. In de maanden juli en augustus heb ik traditioneel minder schrijfopdrachten, maar gelukkig heb ik nog een aantal langlopende projecten.

Ik heb nu eerst de focus op een hypotheekschuld van €140.000.

3 opmerkingen:

  1. Goed bezig Juul! Helemaal mee eens dat korte termijn doelen een mens gemotiveerd houden. Ik kijk vooral naar alle barrières die ik doorbreek. Op mijn blog zal ik er zo eens een stukje aan wijden. Succes met je volgende barrière van €140.000,-. Misschien dat 1 euro meer aflossen nog een fijner gevoel geeft? :-) €139.999,-

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig! Ik heb toch ook besloten, na veel nadenken, om toch te blijven aflossen, ondanks de lage rente en de (te) kleine opbrengst aangaande maandlasten/besparing. Ik wil nl over 5 jaar toch van de hele hypotheek af zijn, om op dat moment niet voor verrassingen komen te staan. De rente zal dan zeker niet gezakt zijn (staat voor 5 jaar vast op 2,5% nu) en een helemaal afgelost huis is me toch ook wat waard. Die paar tientjes die ik eventueel meer zou krijgen uit een deposito of andere manier van investering, geef ik graag uit handen in de ruil voor het gevoel dat ik over 5 jaar niet toch alsnog best veel moet betalen. Ik vind een hoog bedrag op de bank niet extra fijn, dus we doen dit jaar hopelijk toch nog een aflossing van ongeveer 7.000. Dan zouden we uit komen op een hypotheekbedrag van 35.000. Een mooi rond bedrag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, echt super! Wat gaan jullie ontzettend hard, zeg! :D

    BeantwoordenVerwijderen