dinsdag 4 augustus 2015

Weer extra aflossing op hypotheek – al €10.000 in 2015



Ik heb zojuist weer €1.500 overgemaakt naar de Achmea Hypotheekbank. Mijn hypotheek is nu verlaagd naar €138.500. Weer een besparing van €5,84 per maand aan hypotheekrente. De grens van €140.000 is doorbroken.

Ik heb nog een magische grens doorbroken. In totaal heb ik nu €60.476 afbetaald op mijn hypotheekschuld. Volgende maand ben ik drie jaar bezig met het extra aflossen. Ik zit nu dus op een gemiddelde aflossing van €20.000 per jaar. Dit merk ik ook terug in mijn hypotheeklasten, maar deze geven wel een vertekend beeld. De lasten zijn namelijk ook verlaagd door een verlaging van de hypotheekrente.

In 2014 heb ik mede door een ontslagvergoeding zeer veel extra afbetaald. Eind 2014 schreef ik dat ik in 2015 veel minder zou gaan aflossen. Doordat ik sinds maart van dit jaar veel meer schrijfopdrachten heb gekregen, heb ik toch meer kunnen aflossen dan vooraf ingeschat. De belastingclaim over 2014 moet ik nog betalen, maar daar heb ik al geld voor gereserveerd.

Sta jij op het punt om de hypotheekrente weer voor een bepaalde periode vast te zetten? Lees mijn blog hierover op de website van Makelaarsland! Dit kan een nuttige tip zijn!

9 opmerkingen:

  1. Hoi Juul, Mag ik vragen wat nu nog de samenstelling is van jouw hypotheken?
    Want als ik het goed herinner had jij ook een deel spaarhypotheek.
    Als je daar vroegtijdig van af wil hoe pak je dat dan aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Karin, nee mijn hypotheek bestaat uit een deel beleggingshypotheek en een deel aflossingsvrije hypotheek. Met het extra aflossen op een spaarhypotheek moet je oppassen. Deze hypotheek zorgt namelijk voor een volledige aflossing. Toch extra aflossen kan fiscale gevolgen hebben. Er volgt dan eventueel een te hoge uitkering uit de polis. Extra aflossing moet je doen in overleg met de bank of hypotheekadviseur. Je kunt er ook voor kiezen om extra geld te storten in de polis. Dit is vooral interessant als je een hoge hypotheekrente hebt. Ook dit kan weer fiscale consequenties hebben. Kortom, overleg met je hypotheekadviseur of de bank wat het beste is.

      Verwijderen
    2. Ik heb gelukkig geen spaarhypotheek. Ik was er gewoon nieuwsgierig naar. Omdat het mij een hypotheek leek waar je bijna niet eerder vanaf kan. Ook al is een spaarhypotheek voordelig. Je zult toch al die tijd een bedrag moeten blijven betalen. Dus het blijft een last die niet lager word.

      Verwijderen
  2. Hoi Juul en Karin,
    Ik heb probleemloos mijn spaarhypotheek bij Centraal Beheer vervroegd afgelost. Centraal Beheer past dan gewoon de looptijd en het maandelijkse spaarbedrag aan. De waarde van de polis komt dan niet boven het hypotheekbedrag uit. Ik deed het wel met een wat groter bedrag per jaar ipv een kleiner bedrag per maand. Ik het iedereen aanraden, want het vervroegd aflossen gaat dan nog sneller. 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb vorige maand voor een aflossingsvrij deel van 80K de rente van maandvariabel om laten zetten naar 10 jaar vast tegen 2,3%. Bij aangaan van de hypotheek stond de variable rente nog op 3,2%, dus variabel houden heeft geloond.

    Nieuw dilemma is nu, of aflossen met deze lage rente zin heeft, of dat ik ga proberen op een of andere wijze een rendement te halen dat hoger is dan wat er overblijft na HRA en daarmee ga sparen voor aflossing.

    Op een ander aflossingsvrij deel van 50K a 4,6% heb ik al 35K afgelost, en hoop dit volgend jaar helemaal weg te hebben. Als ik versneld van het spaarhypotheekdeel wat er ook nog is zou kunnen afkomen zou ik dat ook graag doen, maar is waarschijnlijk fiscaal niet aantrekkelijk helaas...

    Het lezen van dit blogje vind ik wel inspirerend om de focus te houden, blijf vooral schrijven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij die 20.000 slikte ik even en rekende mijn netto WW inkomen uit. Ruim 6.000 meer per jaar. Nee, groot aflossen dat zit er niet meer in.
    Ga jij maar door met aflossen. Geniet van de overgangen en mijlpalen, dat deed ik ook. Goed van je dat je voldoende schrijfopdrachten hebt jn het hoge noorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Juul, Karin, JvT,
    Het is inderdaad een hardnekkig misverstand dat aflossen op een spaarhypotheek lastig is. Nadat mijn aflossingsvrije hypotheek was afgelost ben ik verder gegaan met het aflossen van mijn spaarhypotheek. De premie van de spaarpolis werd na iedere aflossing keurig verlaagd. Nadat de premie (door fiscale regels) het laagst mogelijke punt had bereikt, werd na iedere aflossing automatisch de looptijd van de spaarpolis verlaagd. De fiscale regels waaraan je je moet houden bij een spaarhypotheek worden keurig in de gaten gehouden door de verstrekker van de spaarpolis, al kan het geen kwaad om deze ook zelf in de gaten te houden. Door aflossen op mijn spaarhypotheek heb ik de looptijd van mijn hypotheek terug gebracht van 30 jaar na 15 jaar. Volgend jaar ben ik hypotheekvrij. Of het financieel verstandig is om af te lossen op een spaarhypotheek is een ander verhaal. Mijn keuze is bewust geweest om wel af te lossen op mijn spaarhypotheek om mijn maandelijkse hypotheeklasten te verlagen (en op termijn te kunnen schrappen).

    @Juul, Je bent goed bezig. Ik heb bewondering voor je vastberadenheid om je hypotheek af te lossen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lola bedankt jouw compliment!

      In mijn blogs probeer ik altijd te waarschuwen voor het verrichten van aflossingen op de spaarhypotheek. Het is inderdaad goed mogelijk, maar doe het in goed overleg met de bank of de hypotheekadviseur. Bedankt voor jouw aanvulling!

      Verwijderen
  6. Zeer goed om te zien dat je zoveel afbetaald! een voorbeeld voor iedereen!

    BeantwoordenVerwijderen