donderdag 5 mei 2016

Loopt de rentevaste periode binnenkort af? – openbreken of afwachten?

Wat moet je doen als je rentevaste periode volgend jaar afloopt? Moet je erop vertrouwen dat de hypotheekrentes laag blijven of moet je de rentevaste periode nu al openbreken? De afgelopen jaren zijn de hypotheekrentes alleen maar verlaagd, maar er komt een keer een omslagpunt.

Jaren geleden werd er al gezegd dat de hypotheekrentes de bodem bereikt hebben. Achteraf gezien klopt dat niet want de rentes zijn nog sterk blijven zakken. Je kunt nu al een hypotheek afsluiten met een rentevaste periode van 10 jaar tegen 1,84%. Huiseigenaren die nog langere tijd vastzitten in een rentevaste periode kunnen het openbreken, maar de boeterente kan in de tienduizenden euro’s lopen. De huiseigenaren die een nieuwe rentevaste periode mogen kiezen hebben geluk.

Rentevaste periode alvast openbreken?
Door de bank nu al te verzoeken om de periode open te breken kun je gelijk profiteren van de lage rente. Aan de andere kant is de kans klein dat de rentes de komende maanden sterk gaan stijgen, maar het is zeker niet uit te sluiten. Economen verwachten geen sterke stijging van de rentes binnen een paar maanden. Op basis hiervan is er dus geen reden tot paniek.

Wat gebeurt er met de hypotheekrentes als er een stijgende rente wordt verwacht?
Zodra de rentes stijgen, kan de rente voor de langlopende rentevaste periode in één keer hard omhoog gaan. Je moet er niet van op kijken dat een licht stijgende trend gelijk zorgt voor veel hogere rentes voor langlopende rentevaste periodes. De 20-jaars periode kan in één keer stijgen naar 3% in plaats van de huidige 2,54%. Wie zal het zeggen.

Niemand kan de ontwikkeling van de hypotheekrentes voorspellen. Zodra de rentes gaan stijgen moet je op je hoede zijn.

11 opmerkingen:

  1. Ik las op nu.nl dat de pensioenfondsen hadden geprofiteerd van een stijgende lange termijn rente (omdat Draghi had aangegeven dat hij niet nog verder zal zakken ). Je zou dan haast denken dat er sprake is van stabilisatie. Maar bij de hypotheekrente zie ik daar nog niks van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan niet wachten totdat de rente weer stijgt. Voor mij veel rendabeler met mijn bankspaarhypotheek. November 2018 moet ik weer verlengen. 8 procent moet dan toch mogelijk zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb echt het gevoel dat mensen nog niet goed door hebben in welke financiele situatie we nu precies beland zijn. Er is zoveel shuld opgebouwd wereldwijd dat rentes helemaal niet kunnen stijgen omdat dit het gehele financiele systeem zou doen instorten. QE is daar de oorzaak van en Japan is het ultieme voorbeeld. Het enige wat centrale banken kunnen doen is nog meer lenen. Een ding wat ze pertinent niet kunnen doen is de rente verhogen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel heb ik soms ook. En je legt hier juist de kern van het probleem bloot, net als ik heb gedaan in de review van het boek Deflatie in aantocht.

      Verwijderen
  4. Ik heb het geluk (en heb daar zelf een behoorlijke vinger in de pap gehad) dat onze hypotheek nu zo laag is, dat ik me überhaupt over rentes eigenlijk amper meer zorgen hoef te maken. De onze staat nu nog voor 4,5 jaar vast op 2,5%. In die tijd hopen we zo goed als afgelost te zijn/hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij mogen oversluiten best lastig voor wat voor periode je moet gaan. Zeker ivm een stuk bankspaar waar je waarschijnlijk zoals ik overal lees je laatste periode beter een hoge rente moet hebben.....nu 11 jaar achter de rug nog 19 jaar renteaftrek...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Afwachten lijkt me verreweg het beste. De stelling dat de rentes ooit weer omhoog "moeten", tja dat zal inderdaad wel.
    Of er eerst nog een verdere daling volgt of dat de rente dat laatste jaar wel ongeveer constant zal blijven zijn reële mogelijkheden voor de korte termijn.
    Ik heb daarnaast geen weet van aanwijzingen dat significante stijging van de rente op korte termijn zal plaatsvinden. Juul, kun je aangeven of jij die wel hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel toevallig heeft de ING op de dag van dit bericht verhoogd. Met een MW van 80% was de rente 2,19voor 10 jaar. Dat is nu 2,39% geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Correctie :
    Ik vergeleek de verkeerde rente met elkaar. ING heeft alleen een aanpassing gedaan aan de kortlopende rente, langlopende is gelijk gebleven. 1 jaar rentes zijn met 0,15% gedaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op de blog over de aankoopmakelaar kon ik niet reageren, dus even zo: als je geen http:// voor de linkjes zet, dan werken ze niet (pakt hij automatisch eerst je blogadres ervoor). Misschien handig om ze even aan te passen, nu linken ze nergens naar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je opmerking! Wijziging is doorgevoerd.

      Verwijderen